Inkluderande lärmiljöer

Utifrån styrdokument och forskning har vi i Höör bestämt oss för att utveckla alla våra lärmiljöer så att elever, vårdnadshavare och personal upplever dem som inkluderande, stödjande och stimulerande.

Under åren 2012-2016 deltar vi tillsammans med elva andra kommuner i Sverige i ifous-projektet Inkluderande lärmiljöer. Huvudmän, rektorer, elevhälsa och lärare träffar varandra och forskare för att lära oss mera och utbyta goda erfarenheter och idéer. Skolorna som deltar är varandras kritiska vänner, det betyder att man gör besök hos varandra, är med på lektioner och möten och hjälper till att få syn på den egna kulturen, ställer frågor och förklarar. Mycket nyttigt!

Malmö högskola är delaktiga både genom att bidra med aktuell forskning och att forska i projektet, elever i åk 3 och 7, lärare, specialpedagoger, skolteam och huvudmän har gjort enkäter och intervjuats kring hur inkluderande lärmiljöerna är.

Under 2014 ligger fokus på GODA LÄRMILJÖER, vi ska arbeta med relationer, bemötande, lärarsamarbete och vad som gynnar inkludering.

Om du blir nyfiken på vad som händer, följ bloggen eller titta på en presentation som koordinator Christel höll på kommunfullmäktige 29 januari 2014:

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.