Skolutveckling 2016 Lärgrupper

Under våren 2014 gjordes en nulägesbeskrivning för alla verksamheter inom BUN i Höör som ett underlag för kommande skolutvecklingsaktiviteter. De kallas för Skolutveckling 2016 och har som mål:
  • Bygga en kontinuerlig långsiktig organisation för skolutveckling, en lärande organisation (lärande på alla nivåer)
  • Ökad måluppfyllelse inom BUN:s prioriterade mål och styrdokument
  • Utveckla goda lärmiljöer och likvärdighet
  • Utveckla medarbetares professioner och öka samarbetet mellan skolformer och stadier
  • Alla medarbetare deltar i kollegiala lärgrupper där de lyfter sin verksamhet och undervisning, utbyter erfarenheter, får möta forskning samt exempel på metoder och teorier som de sedan prövar i sin egen verksamhet och utvärderar tillsammans.
  • Samtalsledare utbildas och växer med uppgiften att leda samtal i dessa lärgrupper. Samtalsledarna bildar ett nätverk (en skolutvecklingsgrupp) som stöttar skolledare i deras pedagogiska ledarskap - genom att vara ett bollplank, samplanera aktiviteter och lyfta goda exempel.
  • Vi har definierat begreppen demokrati och inflytande, arbetar systematiskt med de prioriterade målen och har ett aktivt arbete igång i alla verksamheter med reellt inflytande för eleverna och ett gott arbete kring och med demokratifrågor.
  • Vi har arbetat fördjupande med begreppen studie- och arbetsro, vi mäter detta och arbetar systematiskt med förbättringar, lärande samtal kring vad det är och hur man åstadkommer det i verksamheterna.
  • Det finns möjligheter för lärare och annan personal att besöka varandras lektioner och verksamheter (kritiska vänner).
  • Samarbetet över skolformer och stadier har ökat och det finns tydliga rutiner för övergångar som fungerar.
Vägen dit säger forskningen går via kollegialt lärande, därför har vi i augusti startat kollegiala lärgrupper, grupper av förskollärare, lärare, fritidspedagoger och andra från en, flera eller alla skolor. De flesta lärgrupper träffas en tisdagseftermiddag i månaden och lyfter frågor i sina arbeten och utvecklar tillsammans. Grupperna leds av samtalsledare, förstelärare, handledare, processledare eller pedagogista. Personal från kommunens fristående skolor är också varmt välkomna att delta i lärgrupper.
Den som ser ett behov av en lärgrupp eller är intresserad av att bli samtalsledare  diskuterar det med sin rektor eller förskolechef som planerar detta tillsammans med Christel Jansson, utvecklingsstrateg som samplanerar gruppernas arbete och leder kommunens centrala skolutvecklingsgrupp som träffas varje månad och utvecklas som samtalsledare och har erfarenhetsutbyte och gemensam planering.

Pågående lärgrupper 2014:
Höstens datum för lärgruppsträffar: 16 sep, 14 okt, 18 nov
Matematiklyftet träffas varje vecka.
Utvecklingsresan träffas 30 sep och 25 nov
Några lärgrupper träffas på andra tider, till exempel förskolans, fritidshemmens och förskoleklassens utvecklingsträffar.

Höstens datum för centrala skolutvecklingsgruppen: 19 aug, 4 sep, 1 okt, 23 okt, 3 dec

Planerade framtida lärgrupper:
  • Arbets-/lärgrupp kring övergångarna mellan förskola och förskoleklass, mellan förskoleklass och åk 1, mellan åk 3 och 4 samt mellan åk 6 och åk 7, övergångar till gymnasieskolan.
  • Grupp som fördjupar arbetet med att främja elevers skolnärvaro, förebygga och hantera hemmasittare och korridorsvandrare
  • Grupper som fördjupar arbetet med demokrati och elevinflytande, arbets- och studiero.
  • Utökad handledning i förskolan om pedagogisk dokumentation med pedagogista.
  • Läslyftsgrupper

Frågor? Ring Christel Jansson 0413-28 247 eller maila christel.jansson@hoor.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att lämna din kommentar.